Άρθρο

Βαρώτσος στο TheTOC για έργο του σε Salermo:Δε θα άφηνα ποτέ τη πατρίδα


΄Εξω πάμε καλά… Ενα μνημειώδες έργο 34Χ10 μέτρα κοσμεί από τη Δευτέρα 22 Φεβρουαρίου την είσοδο του Πανεπιστημίου του Salermo με την υπογραφή του ΄Ελληνα γλύπτη, Κώστα Βαρώτσου ύστερα από πρόσκληση του πρύτανη του Πανεπιστημίου. Τ' όνομά του «Ορίζοντας ΙΙ», τα υλικά του, σίδερο και γυαλί. Είναι μια κυματοειδής ταινία χάλυβα, λεπτή και καμπυλοειδής. Λωρίδες από γυαλί γεμίζουν τις καμπύλες του έργου που αγγίζουν το έδαφος όπως το νερό γεμίζει ένα δοχείο. 


 

 

Οι ιταλικές αρχές ήταν εκεί. Το ελληνικό υπουργείο Πολιτισμού, όμως, όχι…

 «Είναι ένα έργο που είναι συνδεδεμένο με τους Ορίζοντες και τα συγκοινωνούντα δοχεία. Το Πανεπιστήμιο είναι μια υπόθεση “συγκοινωνούντων δοχείων”, καθ’ότι η μάθηση μεταφέρεται από το δάσκαλο στο φοιτητή κι αντίστροφα. Είναι μια ανταλλαγή πολιτιστικής διάστασης και γνώσης», λέει
00004000
στο TheTOC από την Ιταλία ο Κώστας Βαρώτσος, ιδιαίτερα ικανοποιημένος από την ανταπόκριση του κόσμου και των ιταλικών αρχών την ημέρα των εγκαινίων. 

Εκπρόσωποι του ιταλικού υπουργείου Πολιτισμού, ο Νομάρχης, ο Πρύτανης του Πανεπιστημίου του Salermo, Aurelio Tommasetti, κι άλλοι επίσημοι από ιταλικής πλευράς χαιρέτισαν με την παρουσία τους τα εγκαίνια. Κι από ελληνικής; Το υπουργείο Πολιτισμού έλαμψε δια της απουσίας του, ενώ το παρών έδωσε ο μόνο Πρύτανης του ΑΠΘ, καθηγητής Περικλής Μήτκας

 «΄Ηταν ένα όμορφο ταξίδι που ξεκίνησε τον περασμένο Ιούλιο κι ολοκληρώνεται σήμερα», μας λέει ο Κ. Βαρώτσος. Η δημιουργία αυτού του έργου εντάχθηκε σ΄ ένα θεσμικό πλαίσιο – που ακολουθήθηκε από το Πανεπιστήμιο το οποίο και το χρηματοδότησε». 

Τώρα οι φοιτητές θα περνούν κάτω από το έργο καθ' οδόν προς τη σχολή τους; «Ναι γιατί περνά πάνω από το δρόμο της εισόδου», απαντά ο Κώστας Βαρώτσος. «Είναι “ενεργότοπος”, σ' ένα άψογο campus, πεντακάθαρο. Το κράτος, οι καθηγητές και οι φοιτητές έχουν δημιουργήσει ένα ιδανικό χώρο σπουδής. Θυμάμαι παλιότερα τα Πανεπιστήμια της Ιταλίας και θαυμάζω πως έχουν εξελιχθεί. Εμείς δεν μπορούμε να εξελιχθούμε. ΄Εχουμε μείνει πίσω στο 70…»

 Και επισημαίνει: «Εμείς ως λαός έχουμε μια αδυναμία εξελικτικότητας. Το Πανεπιστήμιο, όπως και η κοινωνία, έχει “κολλήσει” στο παρελθόν, σε μια προεπαναστατική κατάσταση που βρίσκεται στην εποχή του Πολυτεχνείου, το 1973. Δυστυχώς είναι αναπάντεχη η σύγκριση. Πρέπει να διδασκόμαστε από τα καθαρά Πανεπιστήμια που έχουν εδώ».

Αλήθεια με τι συναισθήματα θα επιστρέψει στην Ελλάδα; «Λείπω καιρό τώρα και μαθαίνω ότι πάνω από την Ελλάδα μαζεύονται σύννεφα και πάλι. Δεν ξέρω τι θα γίνει. Εχω φτάσει στο σημείο να φοβάμαι να μιλήσω μήπως κάνω και κακό. Τραγωδία… Πήγαν όλα άσχημα στην Ελλάδα».

Με εικαστικές παρεμβάσεις σε όλο τον κόσμο, ο Βαρώτσος έχει δημιουργήσει σημαντικό αριθμό έργων στην Ιταλία όπως, μεταξύ άλλων, τη μνημειώδη παρέμβαση στο βουνό La Morgia στο Abruzzo, τον πέτρινο Ποιητή στο δάσος της Casacalenda, το γυάλινο Ορίζοντα για την υπαίθρια έκθεση Fresco Bosco στην Padula (σε επιμέλεια του Achille Bonito Oliva), το γλυπτό για την πλατεία Benefica στο Τορίνο, καθώς και την επέμβαση Paesagio con Rovine στην πόλη της Gibellina, μία σύνθεση που προήλθε από απομεινάρια της πόλης μετά από καταστρεπτικό σεισμό. 

Επίσης στον Κ. Βαρώτσο ανατέθηκε η μετατροπή του ναυαγίου του Αλβανικού πλοίου Kater I Rades, στην Ιταλία, σε Μνημείο αφιερωμένο σε εκείνους που χάθηκαν στη θάλασσα στις 28 Μαρτίου 1997 ανατέθηκε στον Καθηγητή του Τμήματος Αρχιτεκτόνων του ΑΠΘ, Κώστα Βαρώτσο. Το Μνημείο, με τίτλο «Η Απόβαση. Έργο για τη μεταναστεύουσα ανθρωπότητα» βρίσκεται στο Λιμάνι του Ότραντο, στην επαρχία του Λέτσε της Ιταλίας και αποτελεί σύμβολο για όλους τους μετανάστες.

 Αλήθεια, θα σκεφτόταν να ζήσει μόνιμα στην Ιταλία, μια χώρα στην οποία έχει τόσο μεγάλη αποδοχή και αναγνώριση;  «Είναι μια κοινή ερώτηση αυτή. Και σε όλους λέω ότι θεωρώ απαράδεκτο να αναγκαστώ να παρατήσω την πατρίδα μου. Είχα ορκιστεί να μη ζήσω σαν μετανάστης – αν και είναι διεθνής δουλειά η δικιά μου. Οι μετανάστες έχουν μια μη χωροχρονική υπόσταση: Δεν είσαι ούτε ΄Ελληνας, ούτε Ιταλός. Θέλω να είμαι στον τόπο μου και να κάνω έργα παντού. Ο τόπος μου έχει πρόβλημα, αλλά επιμένω να είμαι στην Ελλάδα – έχω την κόρη μου εκεί. Εκεί επίσης είναι το ατελιέ, το σπίτι, τα πράγματά μου. Δεν είναι εύκολο… Το να φύγω γιατί καταρρέει η χώρα μου είναι κάτι που δεν το χωρά ο νους μου… Πριν από λίγα χρόνια ήταν αδιανόητο. Πρέπει να πιαστούμε χέρι – χέρι και να τους στήσουμε καρτέρι – το λέει και το τραγούδι – γιατί έχει βγει ο Χάρος παγανιά παιδιά…»

Στιγμιότυπα από την κατασκευή του έργου:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Πηγή: www.thetoc.gr/ | 
Tο διαβάσαμε εδώ

Κάνε μας Like στο Roufixtra.gr και βυθίσου στην δίνη μας! ⇒

Πηγή: www.tompriki.eu      Αρχική

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

 

Διαφήμιση

Αναζήτηση

Διαφήμιση

Ίδιας μέρας

Πηγές

Αρχείο